tirsdag den 15. januar 2013

Computerspil i undervisningen


Der er mange gode grunde til at arbejde med computerspil i undervisningen! De fleste computerspil er bygget op over en fortælling. Nogle gange er forhistorien sat og eleven skal så løse missioner for at få historien fremad og i sidste ende løse problemet. Andre gange er det eleven selv der skaber historien med de valg han/hun sættes over for i spillet.

Trine May og Bo Kampmann Walther har skrevet bogen "Computerspillets fortællinger", som både lærer og elever kan bruge. Den gennemgår computerspillets sprog og opbygning, og viser hvordan man kan analysere forskellige typer af spil. Den har ligeledes en god liste bagerst i bogen med ordforklaringer. En del af de spil de arbejder med i bogen, er dog spil man skal købe - men selve det teoretiske og analytiske, kan overføres til alle andre spil.


www.spilogmedier.dk er bibliotekernes låneside for spil. Her kan du låne diverse spil til download i 2-7 dage. For at få adgang til lån af spil skal man være oprettet på sit lokale bibliotek, og bruge brugernavn og adgangskode derfra.
Det er nemt og giver god mulighed for at bruge mange forskellige computerspil i undervisningen.

Der findes mange fagfaglige spil på siden. Til historieundervisningen kan man bruge historiespillet "The Plague", som foregår i året 1348 i et pestplaget Italien. Spillet kan vælges på både dansk og engelsk. Spilleren har rollen som en dreng, der skal udforske byen for at opnå viden om pesten, så han kan finde ud af, om hans syge mor har pest.
Spillet kræver at eleven følger med og læser de informationer der gives undervejs, da han/hun eller ikke kan gennemføre spillet. Spillet er informativt og holder eleven fast med med missioner, der skal løses, før man kan komme videre i spillet.

På www.sploder.com kan man selv udarbejde små computerspil. Siden kan bruges uden at oprette sig som bruger, men ved at oprette sig, får man mulighed for at gemme de computerspil man producerer og lade andre spille dem og vurdere sværhedsgraden.

Tom Bane, som skal fyldes med missioner, hjælpere, modstandere
 og forhindringer. I venstre side ses de muligheder man har.

Et godt sted at starte er et klassisk skydespil. Her skal man bygge en bane op med missioner. Der kan sættes både hjælpere og modstandere ind. Arbejder man med eventyr, kan man bruge disse spil som supplement, da man kan se det som et klassisk eventyr set - up. Hjem - ude - hjem problematikken, hvor helten skal ud i verden, for at løse en opgave og hjem igen. Helten har hjælpere og modstandere og vil møde forhindringer som skal forceres, for at missionen kan lykkes. 
Siden er på engelsk, men læreren kan kort gennemgå de muligheder eleverne møder på siden, hvorefter de kan slippes løs.

1 kommentar:

  1. Hej Iben.
    Godt indlæg med gode forklaringer, der opsummerer vores snakke om computerspil.
    Dorte

    SvarSlet